2013 – En albumlista

Efter det musikaliska svältår som var 2012 kom 2013 som en skänk från ovan. Tveklöst ett av de mer digra åren för bra album på riktigt länge. Men således blev det också en riktigt hård strid för att få plats på listan och ett enormt velande kring vad som egentligen var bäst.

Till slut fick det bli en blandning av de album jag lyssnat mest på under året, de som fortsatt locka mig tillbaka för en andra, tredje och fjärde lyssning, och de där helheten känts mest klockren, även om en del skivor haft enstaka låtar som kanske knockat mig ännu mer totalt.

”Listan?”, frågar ni er nu, ”Vilken lista då?” Jo, den här listan, alltså:

1. Pharmakon – Abandon

PHARMAKON-ABANDON-940x940

Våldsam, plåt-och-kedjerasslande industri/noise av den gamla skolan som lyckas med konststycket att vara ett blodisande, skrikande inferno av body horror-stämningar och rådistat helvetesdrön samtidigt som en underligt ”catchy” känsla lockar en tillbaka för ännu en dos ljudmisshandel.

2. Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest

boards-of-canada_tomorrows-harvest-608x608

Den ljusskygga skotska syskonduon levererade efter sex års väntan äntligen ett nytt album som skippar det akustiska sound som präglade föregångaren ”Campfire Headphase”. Istället dyker de tillbaka ner i den murrigt analoga samplings-electronican från bandets i min åsikt bästa giv, ”Geogaddi”(2002). Riktigt lika bra som ovan nämnda mästerverk blir det inte, men de tungt virvlande dystopimelodierna är bitvis i klass med det allra bästa det gjort.

3. Dirty Beaches – Drifters/Love is the devil

Dirty-Beaches-Landscapes-In-The-Mist

Dirty Beaches senaste, ett massivt dubbelalbum, släpper delar av föregångaren ”Badlands” fascination med 50-talsrockabilly och ersätter det både med sleazig lo-fi-punk-funk på albumets första skiva och mer ambienta/abstrakta inslag på dess andra, men utan att tappa den krypande, förvridna crooner-känslan som gjorde Dirty Beaches så intressant från början.

4. Nadine Shah – Love your Dum and Mad

nadine-shah-love-your-dum-and-mad

Släpp alla jämförelser ni hört på förhand om PJ Harvey – brittiska Nadine Shah har på sin debutskiva måhända ytliga stilmässiga kopplingar, men är definitivt något helt väsensskilt. Tunga, bitvis folkdoftande ballader där apokalyptiskt klingande cittror och kalla pianon möter Shahs särpräglade röst, mellanöstern-doftande melodier och karga nordengelska dialekt.

5. Savages – Silence Yourself

savages-silence-yourself-e1363729038628-1367599545

Gåshuden jag fick efter att för första gången ha sett Savages mullrande, nästan ritualistiska liveupptagning av ”I am here” är på ett sätt nästan så stor att den gör den slutgiltiga skivdebuten en otjänst. Men det hindrar dock inte ”Silence Yourself” från att vara en av årets absolut bästa skivor – drivig, mörk och pulserande postpunk med en hård konceptuell bakgrund, lika aggressiv som den är suggestiv.

6. Walrus – Walrus

artworks-000038920115-6itush-original

Bör man bli förvånad när en svenskrelaterad skiva med cinematisk, drivande ny-kraut dyker upp och det visar sig att orgelfantomen samt kompositören Matti Bye är en av de medverkande? Nej, såklart inte. Och lika lite ska man bli förvånad när projektet Walrus debut visar sig vara ett veritabelt monster av hypnotiska, transartade proggrytmer och isigt hänförande instrumentalmelodier bortom billiga retrorock-pastischer.

7.  Paysage D’Hiver – Das Tor

PaysageDHiver-DasTor

Potentiellt den isigaste och kyligaste black metal som någonsin spelats in. Allt på det schweiziska enmansprojektets senaste giv, från den extrema, no-fi-diskant-drivna produktionen, till de tunga, öde ambientmattorna och det monokromt snötunga och olycksbådande vinterlandskapet på omslaget andas frostbiten död. Att lyssna på “Das Tor” är som fastna i en snöstorm där varje snöflinga är som ett knivhugg, och det enda som tvingar dig framåt är en malande. olustig känsla av krälande kosmiskt tvång någonstans i bakhuvudet.

8. The KVB – Immaterial Visions

CITI008_The_KVB_Immaterial_Visions_A_568

I den lite tröttsamt oinspirerade våg av shoegaze och noisepop som vällt fram de senaste åren så är det trevligt att ibland också stöta på band som inte bara anammar en genres konventioner, utan också gör det med både stil och innehåll. Brittiska The KVB är ett av dessa, och senaste ”Immaterial Vision” är en perfekt avvägning mellan drönande, vitglödgade gitarrväggar, Suicide-trummaskiner och minimal wave-synthmelodier.

9. Dale Cooper Quartet & the Dictaphones – Quatorze Pieces de Menace

Quatorze-Pieces-De-Menace-cover

Det börjar kännas som att ingen årslista riktigt är komplett numer utan åtminstone en doomjazz-skiva. Och det är inte så konstigt heller, när band såsom eminenta Dale Cooper Quartet gör det till synes omöjliga och toppar 2011 års ”Metamanoir” med ett album som är ännu mörkare, noisigare och mer genomarbetad än sin föregångare. ”Quatorze Pieces de Menace” är fylld med en tät, massiv obehagsstämning byggd på lika delar sleazig 50-tals-deppjazzballader och oljudstung ambient. En stämning som bara känns mer och mer unik i en snäv subgenre där många strävar efter att likna sina föregångare och gelikar. Antagligen är det så här ett avsnitt av ”En röst i natten” hade låtit om det regisserats av David Lynch.


10. Chelsea Wolfe – Pain is Beauty

Pain_is_beauty_cover

Inte riktigt lika helgjuten som den käftsmäll som var 2011 års ”Apokalypsis”, men Chelsea Wolfe går ändå från klarhet till klarhet. På sin fjärde skiva tar hon den ockulta drone-folkrock som blivit hennes signum in i ett mycket mer synthorienterat/gotiskt område, vilket känns ovant till en början, men som sakta växer och känns mer och mer självklart.


Bubblare:

Low – ”The Invisible Way”

Mazzy Star – ”Seasons of your Day”

Power Trip – ”Manifest Decimation”

Windhand – ”Soma”

Maston – ”Shadows”

Holograms – ”Forever”

MF/MB/ – ”Colossus”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s