2012 – En albumlista

2012 var på många plan lite av ett skitår. Så även på det musikaliska, om inte annat jämfört med 2011, som kanske var ett av de starkaste och mest imponerande musikåren jag någonsin upplevt, med idel fullträffar som gjorde listandet enklare och mer självklart än någonsin.

I år har det varit svårare, med färre självklara val och fler kompromisser, men vad vore jag för entusiast om jag inte lyckades kräma ur mig en lista ändå? Håll tillgodo:

 Godspeed you! black emperor – ‘Allelujah! Don’t Bend! Ascend!”

Comebacken ingen väntade sig, och som kom från ingenstans. Men det politiskt laddade post-rock-kollektivets första skiva sedan 2002 är ingen halvmesyr. Inledande, 20 minuter långa “Mladic”, med sina mellanösternklingande melodier och sitt namn taget från den serbiske krigsförbrytaren/massmördaren Ratko Mladić, bevisar med sin malande, transartat drönande tyngd och överväldigande referens till mänsklighetens grymhet precis hur mycket de behövts i musikvärlden. En triumfartad återkomst.

 Christian Gabel – “Krater”

Oavsett om den minst sagt fantasieggande bakgrundshistorien(upphittade, oanvända storyboardskisser till en svensk post-apokalyptisk sci-fi-film från 80-talet) som enligt Christian Gabel själv ligger till grund för musiken är sann eller inte, så kan man inte förneka att musiken på “Krater” är precis så fantastisk som man föreställer sig att den här filmen kunde ha blivit. Underbart suggestiva, instrumentala undergångstoner gjorda med en analog synthkänsla som hämtad från valfri John Carpenter-film anno tidigt 80-tal.

 Agent Side Grinder – “Hardware”

Det tog ett tag innan poletten föll ner, men när jag väl tog mig an den på riktigt så blev den inledande tveksamheten angående Agent Side Grinders hyllade “Hardware” till enbart lycka. En kombination av hård, matande intensitet och medryckande melodier från 80-talets industri- och hårdare synth-scener, omvandlat till en människo-maskin-hybrid där soundet känns lika delar pneumatiskt fabriksstelt och mänskligt känslodrivet.

 The Mount Fuji Doomjazz Corporation – “Egor”

Ingen årslista tycks vara komplett numer utan de oljudskära domedagsjazzarna i The Kilimanjaro Darkjazz Ensamble eller deras mer improvisationsbaserade alter ego i The Mount Fuji Doomjazz Corporation. Och detta år blev det de sistnämnda som kammade hem platsen med en fantastisk fyra-spårs-liveupptagning som kanske inte skakade om några musikaliska grundvalar, men fortsatte leverera högkvalitativ domedagsjazz som perfekt trampar gränsen mellan abstrakta ljudlandskap och sexdrypande, sleaziga midnattsmelodier.

• Diskoteket – “Det ska se ut som slutet”

Uppsalabaserade postpunkarna/gotrockarna i Diskoteket tar debutens potential och slipar till den med bättre låtar, mer storvulenhet, mer pretentioner och ett bitvis helt hjärtskärande desperat svårmod både i framförande och texter(som bland annat demonstreras i subtilt briljanta textbitar såsom “Sanningen om sanningen är / att jag inte accepterar den” från känslostormande balladen “Matilda”). Hade det inte varit för några stunder av erbarmlig manlig körsång så hade detta kunnat vara en riktigt fullträff.

 Sabbath Assembly – “Ye are gods”

Baserad på den amerikanska undergångssekten Process Church och dess minst sagt udda dualistiska undergångsbudskap från 60-/början av 70-talet är Sabbath Assemblys andra skiva, “Ye are gods”, med sin samling av glättigt psykedeliska folkpop-hymner som hyllar det slutgiltiga enandet av Gud och Satan inför den kommande apokalypsen årets kanske mest bisarra musikupplevelse. Kontrasten mellan obehaget i det fanatiska, religöst domedagsmättade textinnehållet och de catchigt lägerelds-allsångsvänliga melodierna skapar en kult-lik, ödesmättad stämning som på sätt och vis känns mer passande år 2012 än 1969.

 Black Rain – “Now I’m just a number: Soundtracks 1994 – 95”

En sak är säker angående 2012: att det nog kommit ut fler riktigt bra skivor vars sound lånats från 80-talets dystopiska sci-fi-/soundtracks i år än något annat. Men Black Rains “Now I’m just a number” är den enda av dem som faktiskt också nästan blev ett på riktigt: ursprungligen komponerat som soundtrack till cyberpunk-kalkonen ”Johnny Mnemonic” men ratat i sista stund släpptes det i år äntligen i sin helhet. Fantastiskt kall, hård, men ändå underligt tilldragande hybrid av dark ambient och industriell minimalisttechno som mer för tankarna till det metalliska slamret från “The Terminator” än de murriga synthmattorna i “Blade Runner”.

 1991 – “1991”

För alla oss som önskade att Boards of Canada skulle få tummen ur och släppa ny fullängdare blev 2012 förstås återigen en besvikelse. Men i den lilla sfär av artister som lyckas komma nära den skotska duons skakiga, retro-futuristiskt analogbrusiga electronica så var 1991:s självbetitlade skiva ett av de allra bästa substituten på länge. Kassettbandssvajigt och med en ödesmättad känsla som hämtad från gamla 70-/80-tals-informationsfilmer.

• Daugh Gibson – “All hell”

Med samplade, uppklippta gamla countrygitarrer, elektroniska inslag och en charmigt oskolad croonerröst står f.d. indierocktrummisen Daughn Gibsons solodebut ut på årets lista som en av de mer udda och intressanta inslagen, där Suicide trängs tillsammans med Hank Williams och det sena 50-talets/tidiga 60-talets popballader i en Lynchiansk soppa av dåtid och nutid.

• Povarovo – “Tchernovic”

Den här obskyra ryska konstellationen och deras avgrundsmörka tongångar dök förvisso upp under lätt hemlighetsfulla omständigheter på nätet redan för ett par år sedan, men när de nu i år äntligen släppt sitt förstlingsverk “på riktigt” på alltid lika omdömesfulla Denovali records känns det som en kulturskymning att inte ha med dem här ändå. “Tchernovic” är dark ambient-färgad domedagsjazz av bästa sort, men där bakgrunden omväxlande nog osar mer sovjetruiner och Tjernobyl-nedfall än regniga amerikanska bakgator.

Bubblare: 
Dictaphone – “Poems from a rooftop”
Umberto – ”Night has a thousand screams” 
Munnen – “På apoteket”
Anna von Hausswolf – “Ceremony”
Ricardo Donoso – “Assimilating the Shadow”
Mount Eerie – “Clear Moon”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s