Seriefestival-o-rama 2012!

Så var alltså veckan slut och Stockholms Internationella Seriefestival 2012 över. Fantastiskt trevligt, med gemyt, gratisgodis och allmänt umgänge serieskapare och festivalkamrater emellan. Hör Upp! sålde rätt bra och Dimma gick över all förväntan, med idel lovord och närmare 40 ex sålda, inte illa!

Henric Wallmark skred till verket direkt och tillverkade ställningar till zinen och böckerna – en liten detalj vi glömt att tänka på i förväg.

Fanzine-o-rama!

Idel uppskattning från besökarna, givetvis. Här framför Gustav F. Anderssons ”Facit”-böcker/zines.

Hör Upp!/Dimma-vännen och tillika illustratören Siri Kristiansson kom förbi och hjälpte till.

Torsdagen bjöd på vår releasefest på Brooklyn bar med många kära vänner, (bilder från den kan man hitta här på Hör Upp!-bloggen) och lördagskvällen på fantastiskt taberas i form av Kolikmiddag med mat, dryck och serienördigt umgänge på Café Sodom.

Efteråt drog valda delar ut på releasefest på Strand, medan resten av oss nöjde sig med att hänga och nörda loss samt prata serieskvaller på lokalt alkishak där tv:n visade Nightmare on Elm Street i bakgrunden. Som man gör.

Och även om årets mässa blev betydligt mer lågmäld ur en konsumtionssynvikel kom jag ändå hem med en liten bunt grejer, varav dessa nog blev mina bästa fynd från SiS 2012:

Denna löjligt fina originalteckning som jag fick i present av suveräna Sofia Falkenhem. Står nu på den blandade heders-/JVVF-hyllan bredvid Lena Svedberg, tysk förkrigstidspoesi, Ernst-Hugos Lovecraft-inläsningar och ”Svenska Bordeller”.

Den här grymma Twin Peaks-serieposter av Hanna Stenman som jag fingrade på otaliga gånger under förra årets mässa, men lät bli att köpa på grund av att jag ej hade sett slutet på serien än. Men i år fanns inga sådana spärrar, så nu hänger den inne på min sovrumsvägg, inramad och fin.

Simon Gärdenfors uppskrivna, men sanslöst snygga och genuint rörande serieroman ”Död Kompis”, som jag efter en genomläsning faktiskt tycker förtjänar sin hype. Lätt hans bästa sedan ”Lura mig”.

 

Hanna K Nyströms löjligt söta och roliga mini-zine om en astronaut som jagas av utomjordiska dinosaurier och har sex på okända planeter. Håller tummarna för ett zine i färg nästa år, hennes grejer i färg är verkligen helt underbara – kolla in dem på hennes hemsida om ni inte redan gjort det!

Whack-a-doodles-stämning på releasefesten.

Allt som allt, en fantastiskt fin festival. Stort tack till alla, kanske främst arrangörerna som gjort ett hästjobb!

Ses nästa år, nu ska jag ägna min lediga dag till att läsa serier, smälta alla intryck och använda all inspiration till att börja teckna igen, förhoppningsvis på en betydligt mer regelbunden basis. Woop!

Kommentera

