Tease-och-inspirationskälle-måndag!

Hm, vad sa ni? Att ni tvekar på att jag gjort något mer på serieprojektet sen sist? Pfft. Oh ye of little faith!

Då bjuder jag väl på en till liten teaser, då, den här gången en ruta ur en av de mer ösiga och dramatiska delarna:

Revolvrar och nervösa tillrop i dramatisk beslysning, vad mer kan man önska sig?

Som bonus kan jag även avslöja varifrån den här seriens första och största inspirationskälla vad det gäller karaktärernas utformning/förhållande till varandra kommer ifrån – perfekt kondenserat i de här fantastiska klippen som min f.d. Dagbladet-kollega David Noaksson gjorde mig uppmärksam på igår:

Ja, om ni inte redan fattat det via de tidigare teaserbilderna jag postat eller känner mig och således vet om min ibland något autistiska intressesfär så är det alltså Ernst-Hugo Järegård och Margaretha Krook som fått stå som modeller för serien huvudkaraktärer:

 

Jag älskar Ernst-Hugo och jag älskar Maggan, men framför allt älskar jag hur de tillsammans bildar ett så klockrent team, utan att någon av dem blir överlägsen den andre.

Båda tar sjukt mycket plats, är högljudda, överdrivna, teatraliska och gnabbas/käftar med varandra på lika villkor, och beter sig på många sätt väldigt oberoende av resp. könsroller åt båda hållen.

Just därför kändes de också som den perfekta ”dynamic duon” att basera en underhållande, men samtidigt också förhoppningsvis intelligent och normbrytande sci-fi/skräck/äventyrsserie kring.

Så, ja, om inte det gör er nyfikna, ja, då vet jag inte vad som gör det!

Kommentera

