Hatet mot den älskvärde skitstöveln

Utöver idrott- och sportevenemang finns det få saker på tv som jag får en sådan instinktiv kräkreflex inför som stereotypa amerikanska sitcoms. Ett tv-fenomen som konsekvent tråkar ut och provocerar mig på en och samma gång. Och som får mig att inse vad det är som gör att jag älskar den brittiska diton.

Det är mycket som stör mig med den amerikanska sitcom-världen. Hur polerat och välanpassat allt och alla är. Hur alla är så uppenbart snygga och fräscha. Hur allt ska vara sådär charmigt ”quirky” och lagomt igenkännande, samtidigt som allt är så jävla bortkopplat från verkligheten att ingen vettig människa egentligen kan relatera.

Och kanske främst hur alla karaktärer verkar falla in under ”loveable douchebag”-kategorin. I en lysande serie av tecknaren Liv Strömqvist beskriver hon exakt det fenomenet: Män som är oattraktiva, antingen fysiskt eller som personer, men som ändå blir älskade av sin omgivning, inklusive sina snygga fruar, utan någon som helst bakomliggande logik utöver luddiga ”But I love him”-plattityder.

Karaktärer som beter sig som as eller är socialt inkompetenta i ett in-universe som i övrigt verkar följa våra normer och koder, men som ändå behandlas mer som busiga barn än vuxna människor.

Samtidigt förpassas kvinnorollerna till att se snygga ut och himla med ögonen/bli arg när mannen (per definition ”den roliga” rollen) gör något sådär lagom grabbigt tokigt så att västvärldens samlade par kan skratta åt hur roligt det är med manligt/kvinnligt-skillnader.

Visst, jag förstår tanken – det ska vara så för att inte skrämma bort den allmänna, breda amerikanska tv-publik som serierna riktar sig mot. Och jag kan anta att skaparna någonstans vill säga att det är ok att vara en störig jävel med osunda värderingar, att alla älskar dig för den du är. Men när man vet att ingen av dem skulle kunna stå ut med dem en enda sekund i verkligheten blir det i mina ögon bara enerverande, inte sött eller ”aaw”-charmigt.

Det är därför jag älskar så många britcoms. Visst går mycket av den tråkiga könsrollbesättningen igen även där, men det finns åtminstone en viktig skillnad: de hymlar inte med att deras huvudkaraktärer är skitstövlar. De tillåts vara obehagliga, jobbiga och sjukt socialt inkompetenta, utan att de behöver ges goda kvalitéer som uppväger de dåliga.

Det är därför jag älskar en serie som Bottom, trots att den ofta gränsar till buskis med sin grova toaletthumor. För att huvudkaraktären Richard Richard verkligen är en djupt obehaglig och otrevlig människa och det görs inga som helst försök att ge honom ett charmigt skimmer.

Han har inga vänner och har aldrig fått ligga, men inte för att han är missförstådd eller klumpig. Det är för att han är ett fult, misogynt, korkat ärkesvin, vilket precis alla utom han själv verkar inse. Och det är det precis det som jag älskar. Att de vågar visa upp folk som är jobbiga förlorare på riktigt.

(Publicerad i Dagbladet i Sundsvall, 2011-02-16)

2 reaktioner på ”Hatet mot den älskvärde skitstöveln

  1. ”huvudkaraktären Richard Richard verkligen är en djupt obehaglig och otrevlig människa”
    och
    ”Det är för att han är ett fult, misogynt, korkat ärkesvin, vilket precis alla utom han själv verkar inse”

    – hahaha!

    Bottom är en sån där serie jag vet att jag borde sett och att jag antaligen skulle uppskatta… men det har liksom aldrig blivit att jag har sett den. Kan ha sett nåt avsnitt här och där

    • Såhär i efterhand så har ju Bottom kanske inte åldrats jättevärdigt på alla punkter – det är ju ganska mycket hit-and-miss skämtmässigt, och det gränsar emellanåt åt buskis-hållet, som sagt, men det är också bitvis bland det roligaste som gjorts någonsin, så jag kan inte låta bli att älska den trots allt. Men du borde absolut ta och se den! Har för mig att alla tre säsonger ska finnas att köpa rätt billigt lite här och där.

Kommentera

