Saxat ur skissboken, #2

Nyligen fick jag via den alltid lika kära arbetsförmedlingen(eller rättare sagt ”yrkeskonsulten” som den avdelning dit jag slussats tydligen kallas) praktik på en av de lokala bokhandlarna i stan. Tre dagar in i praktiken fick jag ett erbjudande om att hoppa in och jobba i sommar. Det är väl om något definitionen av ”flyt”, känner jag rent spontant.

Inte för att jag  känner för att jobba i butik egentligen, men för att det faktiskt innebär att jag slipper vända på slantarna i sommar innan jag eventuellt flyttar mitt pick och pack söderut och gör fåfänga försök att få in fötterna lite här och var. Plus att arbetet i en bokhandel nog är den bästa variationen på butiksjobb för min del, av olika anledningar:

1. Som inbiten bokmal och sentimentalt barnbarn till en farmor som varit bibliotekarie under större delen av min uppväxt gör själva närvaron av böcker och litteratur mig på något vis lite trygg.
2. Som närmast asperger-aktig sorteringsfanatiker är det rena meditationen att få vandra runt i butiken och placera in böcker i rätt ordning, rätta till sånt som hamnat fel, samt stapla saker i estetiskt tilltalande högar.
3. Som någon som egentligen vill ha så lite som möjligt med folk i allmänhet att göra är faktumet att man varje dag får en ursäkt att slippa stå i kassan för att istället gå in på lagret och öppna mängder med kartonger fyllda av nya, fräscha böcker man oftast aldrig ens hört talas om en ren fröjd.

Kassa-biten och kundhanteringen är väl oundviklig och klart den jobbigaste delen, men det har faktiskt gått rätt så bra. Det är överlag ganska glest med folk och därmed mer tid för ovanstående aktiviteter istället. Och som om det inte vore nog, så får man ju även chansen att under de riktigt döda stunderna skissa loss hejvilt på anteckningsblocket vid kassan, såsom jag gjorde igår.

Med vårens första mjukglass i magen och blicken drömskt fäst vid den extremtuffa ”Straight from the Fridge, Dad – A Dictionary of Hipster Slang” kulspetsskissade jag en beatnick-chick i väntan på att klockan skulle slå ”dags att gå hem”. För att vara slarvigt gjord in the spur of the moment blev den ändå rätt trevlig, på något vis, tycker jag. Jag tror att jag någon dag måste göra en hel serie i sen 50-tals/tidig 60-talsmiljö där alla har svarta polotröjor, röker, läser poesi och dricker fruktansvärt starkt kaffe till tonerna av bebop-jazz.

Skee-be-bop! Skee-be-bop-bop!

För att lufta detta annars lite texttunga inlägg ännu mer, och för att det här med att publicera skiss-bilder verkar vara en rätt så poppis grej, slänger jag in en annan, icke-bokhandels-ritad skiss också, gjord för den serieidé jag lurat på ett tag tillsammans med min gode vän Adam Gustafsson. Om den någonsin blir verklighet återstår väl att se.

Livet på landet.

5 reaktioner på ”Saxat ur skissboken, #2

  1. Jag är fortfarande arg över att du hittade den boken själv. Kommer aldrig hitta en lika bra födelsedagspresent igen. You bastard!

  2. ”Livet på landet” får mig att tänka på det härliga skämtet ”Livet är hårt sa bonde. Grymt, sa grisen”. Den gamle målaren är den gamle bonden och grisen är, ja, grisen =)

Kommentera

