Solsken och seriejournalistik

Solen skiner nästan oförskämt mycket ute just nu. Våren är i antågande och alla normala människor är med största sannolikhet antingen ute och njuter av det eller sitter på sitt jobb och längtar tills att de slutar och får gå ut och njuta av det.

Så vad gör jag? Sitter hemma med fördragna gardiner, en Eddie Izzard-dvd på i bakgrunden, skrivandes på en tv-krönika om skillnaden mellan min generations barndomsnostalgi och den föregåendes samtidigt som jag försöker tuscha klart mitt seriebidrag till nästa nummer av Hör Upp!(jag tjatar om att andra ska skicka in i tid, och här är jag inte ens klar själv – hycklerialarmet går på högvarv). En vanlig dag i livet hos en frilansande slashas.

Men som en del kanske vet så tecknar jag inte bara serier, utan skriver även om dem, och nu i slutet av april så medverkar jag i det nystartade seriemagasinet med det lite plojiga och tämligen uppenbara namnet Serieblaskan.

Innehållet är dock allt annat än plojigt, och jag bidrar med en krönika om dagens alternativserieklimat, recensioner av Joakim Pirinens ”Kvarteret Kolossen” samt Matthew Forsythes ”Ojingogo”, ett porträtt av serietecknaren Don Rosa och en artikel om årets Angoulême-festival i Frankrike. En massa sköna grejer, med andra ord!

Den 27:e april kommer det ut i butikerna, så dra er gärna ut till kioskerna och köp ett exemplar om du är det minsta intresserad av antingen serier eller mina skriftliga aktiviteter.

[Edit:]
Naturligtvis kan alla som vill också prenumerera på Serieblaskan, om man nu tycker att det där med att köpa lösnummer enbart är för torrbollar – Gå in på www.serieplaneten.se/pren.php,välj ”Serieblaskan” i rullistan, klicka dig vidare, och så är det klart sen! Smidigt, enkelt och så bidrar du till möjligheten att jag kanske får betalt för min möda i framtiden också! Är inte det en trevlig lösning, så säg?

Kommentera

