Pardon me, but your teeth are in my nose

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i vampyrer.

Som liten var jag närmast sjukligt rädd för dem, eller kanske främst för själva tanken på att de skulle kunna komma in genom fönstret när man sov, bita en och förvandla en till en av dem. Jag vet egentligen inte hur jag blev så fobiskt rädd för dem, då jag inte såg en enda vampyrfilm som barn. Men jag har däremot vaga minnen av att Mark Levengood, av alla människor, hade något slags kunskapsprogram för barn anno tidigt 90-tal,(”Aha, sa Mark”, någon?) där han bland annat gjorde något slags informativt inslag om just vampyr-sägner, som jag vill minnas skrämde skiten ur mig.

Och även om min panikartade vampyrskräck inte längre existerar har jag fortfarande ett ganska kallt förhållande till dem som fenomen. Under högstadiet – den enda period i livet då det väl egentligen är ursäktat att vara insnöad på vampyrer – var jag tack vare det eminenta äventyrsspelet ”Gabriel Knight 2” insnöad på varulvar istället.

Just därför har jag också idag lite svårt att hänga med i den rådande vampyrhypen som verkar pågå. Jag förstår inte riktigt vad allt hullabaloo är om, helt enkelt. Det lilla jag sett av dagens vampyrer verkar dessutom inte ens särskilt läskigt. Det känns som om man lika gärna kan använda dem till något nyttigt istället. Som till exempel detta: Vore inte det ganska praktiskt?

5 reaktioner på ”Pardon me, but your teeth are in my nose

  1. hah! underbar! Jag älskar vampyrens ansiktsuttryck. Den andra killens ansiktsuttryck också faktiskt.
    Kan bara hålla med om att dagens vampyrer är mesiga, men de duger utmärkt att driva med (till exempel så har vänner till mig börjat säga ”det är lite som twilight” om lite allt möjligt som man inte bryr sig så mycket om)

    tack för spellistan förresten, måste säga att jag blev lite överlycklig av titeln på den 🙂

    • Ja, men lite så känns det, faktiskt. Nu är jag ju som sagt ingen vampyr-afficionado, men jämfört med Max Shreck eller Klaus Kinski som Nosferatu tycker jag dagens tantsnusk-vampyrer känns förbannat (pardon the pun) blodfattiga. Jag gillar erat uttryck, det påminner mig lite om hur vi brukade använda uttrycket ”lika själlöst som ett Yngwie-solo” för att beskriva tråkig musik under gymnasiet.

      No problemo! Tänkte att det kanske behövdes lite trevliga dängor för att pigga upp! Hehe, ja, har dessvärre aldrig testat att lyssna på ”Revolution 9” baklänges för att få chansen att höra den själv, men det är en fantastisk titel ändå, helt klart!

    • Du som verkar insnöad på indisk kultur borde väl annars gilla den här plattan, för övrigt: http://psychedelicobscurities.blogspot.com/2009/07/bill-plummer-1967-bill-plummer-and.html

      Första spåret på plattan kan vara det svängigaste jag hört på länge. Sjukt catchig raga-influerad psych-jazz. Och man måste även bara älska omslagets kombination av det stelt uppknäppta västerländska utseendet hos Plummer och de bisarra österländska fetisch/totem-statyerna och sitaren som omger honom.

  2. Ah, nostalgichocken! Jag hade fullkomligt glömt ”Aha, sa Mark”, men nu sitter jag plötsligt och tänker på kaninen Pepsodent. Mycket mer än så minns jag dock inte.

    • Haha, yay, du är den första jag känner som faktiskt också kommer ihåg det! Minns dock inte heller så mycket mer än vampyr-inslaget, kaninen och något inslag där de skar itu en tandkrämstub för att se hur de kunde ha flera olika färger på tandkrämen…

      Jag kan även minnas fel, men gick det inte något annat mini-program relaterat i ”Aha, sa Mark” som hette typ ”Columbus” och handlade om någon städare som hamnat på ett museum eller liknande? (Nu är jag verkligen ute och fiskar i djupa och grumliga nostalgivatten här, so bear with me)

Kommentera

