I glada skurkars lag

Igår fick jag för mig att som en ren övning, göra ett persongalleri av några av mina närmare vänner.
Resultatet blev överraskande likt på sina ställen, med tanke på att jag enbart använde referens till några enstaka av dem. Mest porträttlik blev nog Tony, och mest lik en tidningsreporter i en Belgisk/fransk ligné claire-äventyrsserie från 60-talet blev Jonathan.

vänner porträt1b
Efteråt slog det mig även hur det så smått påminde om det skurkgalleri som fanns med i början av Nils-Olof FranzénsAgaton Sax”-böcker, om någon nu minns dem. Underligt nog var det helt oplanerat, trots att jag verkligen avgudade och älskade Agaton Sax-böckerna då jag var liten. Inte minst just skurkgalleriet, som under lågstadiet fick mig att klottra ner otaliga ”berättelseböcker” med billiga plagiat, fyllda med ”egna” skurkar som mer eller mindre var samma karaktärer, fast med aningens ändrade namn. Hela raddan av mer eller mindre suspekta skurkar var bland det mest fantasieggande och inspirerande jag visste, och bara tanken på detta efter lite mer än tio år av glömska fick mig att nu i morse springa ner på biblioteket för att leta reda på boken, låna och scanna in den.

Det ursprungliga skurkgalleriet - Tecknat av Åke Lewerth i "Agaton Sax och det gamla Pipskägget" från 1961.

Det ursprungliga skurkgalleriet - Tecknat av Åke Lewerth i "Agaton Sax och det gamla Pipskägget" från 1961.

Min personliga favorit var Lambert Ruskington, alias ”Springande Sprängaren”. Om jag någonsin blir kriminell är det namnet jag ska använda mig av. Kan det bli mer badass än så? Tveksamt.

5 reaktioner på ”I glada skurkars lag

    • Ja, men visst är de smått underbara? Sorgligt att böckerna förmodligen blir allt ovanligare i ungarnas bokhyllor idag – de anar inte vad de går miste om, både i text- och bildväg…

      Fantastiskt trevliga serier/illustrationer/bilder på din sida, för övrigt – Riktigt grymma grejer. Tummen upp!

  1. Ping: You’re a real character, you know that? « David Olgarsson

Kommentera

