Spetälsk i en torktumlare

För något år sedan snubblade jag över den här sidan, som jag råkat hamna på av en anledning jag i dagsläget inte kan minnas. Sidan berättar om en artist som kallade sig för Ashfordaisyak, och som haft för vana att distribuera sin musik genom att tejpa fast kassettband på offentliga platser för att någon slumpmässig person ska plocka upp den och lyssna.

Eftersom jag är allmänt fascinerad av bakåtsträvande outsidermentaliteter inom musikens värld beslöt jag mig för ladda ner den låt som någon spelat av från en av dessa kassetter och lagt upp på sidan. Låten, vars titel var ”Leper in a tumble drier”, är en kort och förunderlig bit lo-fi-reggae/dub-melodi med knorrande analogsynthar och en fullkomligt bisarr text, som handlar om en (som titeln mycket riktigt antyder) spetälsk som någon placerat i en torktumlare som senare även fyllts med gröt. (vilket i sig påminner mig om avsnittet ”Bambi” ur den brittiska komediserien The Young Ones) Nej, jag förstår inte riktigt heller. Men jag gillade låten såpass mycket att den gick på repeat då, och för några dagar sedan fick jag en otrolig lust att lyssna på den igen.

Resultatet blev att jag beslöt mig för att forska mer i Ashfordaisyak, och fick reda på att bakom namnet döljer sig egentligen en viss excentrisk britt vid namn Dan Williams, som senare bytte artistnamn till Meadow House och 2005 släppte en fullängdare med det något hushållstortyr-klingande namnet ”Tounge under a ton of nine volters”. Skivan kan vara en av de underligaste musikupptäckterna jag gjort på länge. Avant-garde-elektro-akustiska experimentljud möter underligt ostämda psych-folkgitarrer, men med en grundstomme av geniala popmelodier. Kanske är detta vad som skulle ha hänt om Syd Barrett aldrig lagt av med musiken och istället börjat pola med Jandek och Tom Waits under det tidiga 80-talet.lepertumbledrier0001

Nå, vad man nu än väljer att kalla musiken så fick det mig i alla fall till att under gårdagen lyfta på pennan och teckna en liten bild i ära till denne herr Williams och hans musik. Ett veritabelt skolexempel på hur musiken kan inspirera till konstnärliga storverk. Eller åtminstone till en medelmåttig teckning av en torktumlare.

Videon till ”Minger” med Meadow House:

Dan Williams på myspace.
Dan Williams på youtube.

Kommentera

