Serie-o-rama, del 1

För lite mer än ett år sedan fick jag lite hastigt och oväntat upp ögonen för den inhemska självbiografiska seriescenen.
Lite oväntat, med tanke på att det varit ett område inom serier jag tidigare haft väldigt svårt för, och gärna undvikit. Men efter att ha fastnat totalt för Mats Jonssons vanvettigt självutlämnande och väldigt läsvärda serieromaner om uppväxten i de norrländska skogarna blev även jag inspirerad att på nytt skapa serier, något som inte hänt sedan högstadiet.

Och nu, efter ungefär precis ett år står resultatet av den ursprungliga inspirationen klart: ”Den Hemsökta Mopeden”. Ett åttasidigt litet landsbygds-drama, baserad på en helt sann händelse(jo, jag inser hur vingligt det påståendet låter i dagens läge) ifrån min uppväxt. Ett litet valhänt försök att blanda det gnagande obehaget hos Charles Burns med överdriven dramatik och naiva, lättsamma duster av min egen tramsiga humor. Tanken är att posta samtliga sidor ur serien här för allmän beskådning, men jag inleder helt sonika med att ge er framsidan, som en liten teaser:

(Och om det är något jag lärt mig av att göra denna serie är det att jag aldrig kunnat och förmodligen aldrig kommer att kunna rita ordentliga mopeder)

mopedframsida1b

"Den Hemsökta Mopeden" - Framsida

4 reaktioner på ”Serie-o-rama, del 1

  1. wow. blogg! tufft. har gått länge i tankarna på att starta upp en jag med.. wordpress verkar cool.
    ska bli kul att se resten av serien också. kom på att din teckningsstil liknar eric malmbergs en aning. tjena!

    • Ja, det tycker jag absolut att du borde… Slänger du ihop och upp något får du hojta till! WordPress funkar rätt bra, tycker jag, än så länge, i alla fall…
      Mm, håll fortsatt koll här så kommer jag att lägga upp dem allt eftersom. 🙂 Haha, ja, den gamle dalmasen, ja… Han tecknar ju serier också, det hade jag glömt.

  2. kanske slänger upp snart faktiskt.
    tycker faktiskt att det påminner en del om malmberg. dvs något bra!
    lyssnat på skivan? hej hej

    • Ja, det tycker jag absolut! Kör hårt.
      Hehe, kul att höra! Har ju inte ens läst Hansson & Karlsson i Världsrymden, men borde kanske försöka göra det. Det lilla jag sett verkar ju bra.
      Mm, ja, för sjutton – Tony Joe White var ju helt underbar. Riktigt bra. Det andra har jag mest strölyssnat på ännu. Tackar och bockar för hela klabbet!

Kommentera

