In the Year Twenty-Ten

Eftersom jag med jämna mellanrum(dock alltmer sporadiskt nu efter min flytt till sthlm) skriver för den kära lokalblaskan Dagbladet i Sundsvall blev jag i år på sedvanligt manér ombedd att göra en Årsbästa-lista för Nöje/Kultur-delen, listandes årets tio bästa händelser. (Den uppmärksamme läsaren kanske noterar att jag tagit mig lite friheter med begreppet ”bästa”, men ändå. En lista på händelser är det ju i alla fall.)

Nu brukar jag i vanliga fall inte återposta min artiklar här på bloggen, men eftersom ingen av årsbästalistorna verkade hamna på nätet så kör jag den direkt här istället. Det verkar ju överlag vara en poppis grej att svänga sig med i bloggosfären, så varför inte, liksom.

Årsbästalista 2010 (Dagbladet – 31/12)

1. Årets låt: MF/MB/ – ”The Big Machine”


De Bollnäsbördiga Malmöborna lyckades fånga den klaustrofobiska förnimmelsen av att vara fast i en obönhörlig urban känslomardröm likt få andra genom denna hypnotiskt electro-krautrockiga postpunk-allsångsdänga.

2. Årets skiva: Masshysteri – ”Masshysteri”


Norrländskt svårmod, geniala texter, briljanta melodier och bland det bästa som gjorts inom svensk punk någonsin.

3. Årets seriealbum: ”Prins Charles Känsla” av Liv Strömquist


Strömquists obarmhärtiga lustmord på hela den romantiska kärleken är inte bara fruktansvärt roligt, utan också extremt tänkvärt för alla med någon slags koppling till eller tvivel kring heteronormativ tvåsamhet.

4. Årets film: ”Four Lions” av Chris Morris


Det misslyckade terrorattentatet här i Sverige gjorde Chris Morris satir av brittiska Jihad-självmordsbombare än mer angelägen för alla att se. Kombinationen av allvarlig inramning och fysisk, ibland nästan fånigt enkel humor fungerade löjligt bra.

5. Årets comeback/spelning: Godspeed you! black emperor, London


Efter drygt sex års väntan fick jag äntligen se dem. Två timmar av post-apokalyptisk undergångsstämning i musikform som bara bevisade att ingen gör lika vackert oljud som nio pretentiösa kanadensare.

6. Årets ”Som-att-bevittna-en-tågkrasch”-upplevelse: Television Personalities, Strand


Förväntningarna var inte höga, men att se en stupfull och heroinstinn Dan Treacy slakta sin egen låtskatt i drygt tre timmar kan vara det sämsta jag sett sedan Köttgrottorna på Pipeline 2008.

7. Årets tyska gubbar 1: Einstürzende Neubauten, Cirkus


Vi fick höra ”Silence is Sexy”. Enough said.

8. Årets tyska gubbar 2: D.A.F, Hornstull Strand


Synthpunkens mästare visade varför de fortfarande har all rätt till den titeln. Medelålders män borde inte få vara såhär oförskämt arga och pigga på scen.

9. Årets mest otippade: Tvivelfronts namnbyte


Lokalbandet med kanske stadens mest inarbetade bandnamn gör en helomvändning och blir The Resonance. Jag har fortfarande inte vant mig.

10. Årets dödsfall: Leslie Nielsen


2010 var ett år då mängder av popkulturella ikoner gick ur tiden, men ingen berörde mig mer än mannen vars ikoniskt vita hår och till synes kroniskt ovetande uppsyn var en enorm del av min uppväxt.

2 reaktioner på ”In the Year Twenty-Ten

Kommentera

